Den nye ressurspermen til 8. trinn er omfattende og grundig med totalt 373 sider, pluss lysark.
Den har 4 deler. Her er en innholdsoversikt:
Del 1 – Pedagogisk plattform – læringssyn
Læringsteoretisk ståsted
- Å sammenkoble ulike læreprosesser
- Kognitive læreprosesser
- Kognitive læreprosesser i skolearbeidet
- Psykodynamiske læreprosesser
- Psykodynamiske læreprosesser i skolearbeidet
- Sosiokulturelle læreprosesser
- Sosiokulturelle læreprosesser i skolearbeidet
- Det bakhtinske synet på språk og tekst
- Norskrommet
- Arbeidet med samtidstekster og klassiske verk fra litteraturarven
Del 2 – Didaktiske perspektiver
A) Ulike måter å lære på
Læringsstiler
- Metoder for elevenes ulike læringsstiler
- Om læringsstiler
- De 21 elementene som påvirker læringssituasjonen
- Elevskjema – kartlegging av egen læringsstil
B) Ulike måter å lese og skrive på
Lese- og skrivestrategier
Lesing
- Utnytter bakgrunnskunnskap og er aktive mens de leser
- Bearbeider og organiserer stoffet og skriver i tilknytning til lesing
- Snakker om og diskuterer hva de leser
- Leser mye på eget initiativ
- LUS (leseutvikling)
Skriving
- Friskriving og presentasjonsskriving
- Å skrive flere utkast og utnytte bakgrunnskunnskap
- Mottakerbevissthet
- Tekst- og sjangerkunnskap
- Respons og kommunikasjon
- Metakognitiv bevissthet
- Bruk av IKT (Å skrive raskt, å jobbe med layout, å jobbe med hypertekst)
C) Ulike måter å arbeide på
Prosjektarbeid
Storyline og tematisk fortellingsforløp
- Hva gjør vi i et tematisk fortellingsforløp?
- Bakgrunn for storyline-metoden
- Læreren
- Hva er gode nøkkelspørsmål?
- Samspillet mellom den fiktive og den virkelige verden
- Prosjektarbeid
- Evaluering
- Tidsforbruk og organisering
- Hvordan bruke skjemaet
Arbeidsplaner
- Læringsplakaten
- Hva er en arbeidsplan?
- Hvorfor arbeidsplaner?
- Mulige svakheter ved bruk av arbeidsplan
- Elevinvolvering
- Noen forutsetninger
- Noen tips
Problembasert læring
- Sju trinn i arbeidet med PBL-oppgaver og noen råd!
D) Ulike måter å vurdere på
Spørsmål skolen bør stille seg for å trekke elevene med i arbeidet med vurdering
Formålet med elevvurderingen
Systematisk arbeid med elevvurdering
Hva kan vurdering uten karakter være?
- Mappevurdering
- Logg
- Elevsamtalen
Del 3 – Kommentardel
I denne delen av lærerveiledningen finner du kommentarer til hvert kapittel. Dette kan være:
- Generelle kommentarer til hvert kapittel
- Hvordan innholdet i kapittelet er relatert til læreplanen
- Kommentarer til emner og oppgaver i kapittelet
- Tips til sanger
- Tips til ufyllende lesning
- Hvordan skape leselyst?
Del 4 – Kopieringsoriginaler
Ressurspermene til 9. og 10. trinn har samme strukturer som til 8. trinn. Del 1 og 2 er identiske på alle trinn. Ressurspermen til 10. trinn har ikke lysark.