Ressursperm for læreren

saga_laererVeil_400b.gif

Den nye ressurspermen til 8. trinn er omfattende og grundig med totalt 373 sider, pluss lysark.
Den har 4 deler. Her er en innholdsoversikt:

Del 1 – Pedagogisk plattform – læringssyn

Læringsteoretisk ståsted

  • Å sammenkoble ulike læreprosesser
  • Kognitive læreprosesser
  • Kognitive læreprosesser i skolearbeidet
  • Psykodynamiske læreprosesser
  • Psykodynamiske læreprosesser i skolearbeidet
  • Sosiokulturelle læreprosesser
  • Sosiokulturelle læreprosesser i skolearbeidet
  • Det bakhtinske synet på språk og tekst
  • Norskrommet
  • Arbeidet med samtidstekster og klassiske verk fra litteraturarven

Del 2 – Didaktiske perspektiver

A) Ulike måter å lære på

Læringsstiler

  • Metoder for elevenes ulike læringsstiler
  • Om læringsstiler
  • De 21 elementene som påvirker læringssituasjonen
  • Elevskjema – kartlegging av egen læringsstil

B) Ulike måter å lese og skrive på

Lese- og skrivestrategier

Lesing

  • Utnytter bakgrunnskunnskap og er aktive mens de leser
  • Bearbeider og organiserer stoffet og skriver i tilknytning til lesing
  • Snakker om og diskuterer hva de leser
  • Leser mye på eget initiativ
  • LUS (leseutvikling)

Skriving

  • Friskriving og presentasjonsskriving
  • Å skrive flere utkast og utnytte bakgrunnskunnskap
  • Mottakerbevissthet
  • Tekst- og sjangerkunnskap
  • Respons og kommunikasjon
  • Metakognitiv bevissthet
  • Bruk av IKT (Å skrive raskt, å jobbe med layout, å jobbe med hypertekst)

C) Ulike måter å arbeide på

Prosjektarbeid

Storyline og tematisk fortellingsforløp

  • Hva gjør vi i et tematisk fortellingsforløp?
  • Bakgrunn for storyline-metoden
  • Læreren
  • Hva er gode nøkkelspørsmål?
  • Samspillet mellom den fiktive og den virkelige verden
  • Prosjektarbeid
  • Evaluering
  • Tidsforbruk og organisering
  • Hvordan bruke skjemaet

Arbeidsplaner

  • Læringsplakaten
  • Hva er en arbeidsplan?
  • Hvorfor arbeidsplaner?
  • Mulige svakheter ved bruk av arbeidsplan
  • Elevinvolvering
  • Noen forutsetninger
  • Noen tips

Problembasert læring

  • Sju trinn i arbeidet med PBL-oppgaver og noen råd!

D) Ulike måter å vurdere på

Spørsmål skolen bør stille seg for å trekke elevene med i arbeidet med vurdering

Formålet med elevvurderingen

Systematisk arbeid med elevvurdering

Hva kan vurdering uten karakter være?

  • Mappevurdering
  • Logg
  • Elevsamtalen

Del 3 – Kommentardel

I denne delen av lærerveiledningen finner du kommentarer til hvert kapittel. Dette kan være:

  • Generelle kommentarer til hvert kapittel
  • Hvordan innholdet i kapittelet er relatert til læreplanen
  • Kommentarer til emner og oppgaver i kapittelet
  • Tips til sanger
  • Tips til ufyllende lesning
  • Hvordan skape leselyst?

Del 4 – Kopieringsoriginaler

Ressurspermene til 9. og 10. trinn har samme strukturer som til 8. trinn. Del 1 og 2 er identiske på alle trinn. Ressurspermen til 10. trinn har ikke lysark.

Login






© Fagbokforlaget | Kanalveien 51 | 5068 Bergen | Ordretelefon: 55 38 88 38 | Ordrefaks: 55 38 88 39 | ordre@fagbokforlaget.no | Cookies | Personvern