
Den nye ressurspermen til 8. trinn er omfattende og grundig med totalt 373 sider, pluss lysark.
 Den har 4 deler. Her er en innholdsoversikt:
Del 1 – Pedagogisk plattform – læringssyn
Læringsteoretisk ståsted
- Å sammenkoble ulike læreprosesser
 
- Kognitive læreprosesser
 
- Kognitive læreprosesser i skolearbeidet
 
- Psykodynamiske læreprosesser
 
- Psykodynamiske læreprosesser i skolearbeidet
 
- Sosiokulturelle læreprosesser
 
- Sosiokulturelle læreprosesser i skolearbeidet
 
- Det bakhtinske synet på språk og tekst
 
- Norskrommet
 
- Arbeidet med samtidstekster og klassiske verk fra litteraturarven
 
Del 2 – Didaktiske perspektiver
A) Ulike måter å lære på
Læringsstiler
- Metoder for elevenes ulike læringsstiler
 
- Om læringsstiler
 
- De 21 elementene som påvirker læringssituasjonen
 
- Elevskjema – kartlegging av egen læringsstil
 
B) Ulike måter å lese og skrive på
Lese- og skrivestrategier
Lesing
- Utnytter bakgrunnskunnskap og er aktive mens de leser
 
- Bearbeider og organiserer stoffet og skriver i tilknytning til lesing
 
- Snakker om og diskuterer hva de leser
 
- Leser mye på eget initiativ
 
- LUS (leseutvikling)
 
Skriving
- Friskriving og presentasjonsskriving
 
- Å skrive flere utkast og utnytte bakgrunnskunnskap
 
- Mottakerbevissthet
 
- Tekst- og sjangerkunnskap
 
- Respons og kommunikasjon
 
- Metakognitiv bevissthet
 
- Bruk av IKT (Å skrive raskt, å jobbe med layout, å jobbe med hypertekst)
 
C) Ulike måter å arbeide på
Prosjektarbeid
Storyline og tematisk fortellingsforløp
- Hva gjør vi i et tematisk fortellingsforløp?
 
- Bakgrunn for storyline-metoden
 
- Læreren
 
- Hva er gode nøkkelspørsmål?
 
- Samspillet mellom den fiktive og den virkelige verden
 
- Prosjektarbeid
 
- Evaluering
 
- Tidsforbruk og organisering
 
- Hvordan bruke skjemaet
 
Arbeidsplaner
- Læringsplakaten
 
- Hva er en arbeidsplan?
 
- Hvorfor arbeidsplaner?
 
- Mulige svakheter ved bruk av arbeidsplan
 
- Elevinvolvering
 
- Noen forutsetninger
 
- Noen tips
 
Problembasert læring
- Sju trinn i arbeidet med PBL-oppgaver og noen råd!
 
D) Ulike måter å vurdere på
Spørsmål skolen bør stille seg for å trekke elevene med i arbeidet med vurdering
Formålet med elevvurderingen
Systematisk arbeid med elevvurdering
Hva kan vurdering uten karakter være?
- Mappevurdering
 
- Logg
 
- Elevsamtalen
 
Del 3 – Kommentardel
I denne delen av lærerveiledningen finner du kommentarer til hvert kapittel. Dette kan være:
- Generelle kommentarer til hvert kapittel
 
- Hvordan innholdet i kapittelet er relatert til læreplanen
 
- Kommentarer til emner og oppgaver i kapittelet
 
- Tips til sanger
 
- Tips til ufyllende lesning
 
- Hvordan skape leselyst?
 
Del 4 – Kopieringsoriginaler
Ressurspermene til 9. og 10. trinn har samme strukturer som til 8. trinn. Del 1 og 2 er identiske på alle trinn. Ressurspermen til 10. trinn har ikke lysark.